Żywienie osób starszych ma na celu pokrycie aktualnych potrzeb organizmu, aby w możliwym stopniu opóźnić naturalne procesy starzenia się, którym towarzyszą liczne zmiany mogące wpłynąć na stan odżywienia.

W organizmie osób po 50. roku życia przeważają procesy kataboliczne (procesy rozpadu i zaniku tkanek). Dieta dla osób z tej grupy wiekowej powinna zapewniać przyjemność ze spożywania posiłków, uwzględniając ograniczenia związane z ewentualnym występowaniem zaburzeń w odczuwaniu smaku i zapachu oraz łagodząc dolegliwości.

Ogólne zalecenia żywieniowe dla osób po 50. roku życia

Zróżnicowanie tej grupy osób związane z różnymi problemami zdrowotnymi utrudnia opracowanie uniwersalnych zaleceń dietetycznych. Jeśli stan zdrowia jest dobry, a układ pokarmowy sprawny, osoba w tym wieku może odżywiać się zgodnie z ogólnymi zasadami prawidłowego żywienia, stosując ograniczenia w miarę potrzeby. Ogólnie rzecz biorąc, po 50. roku życia najbardziej odpowiednia jest dieta łatwo strawna.

Dieta łatwo strawna

Dieta łatwo strawna to modyfikacja diety podstawowej (racjonalny sposób żywienia osób niewymagających diety, służy za podstawę do planowania diet leczniczych). Podstawowe zalecenia diety łatwo strawnej to ograniczenie lub wykluczenie potraw tłustych, smażonych, wzdymających, ostro przyprawionych oraz długo zalegających w żołądku. W związku z tym powinno się spożywać surówki z dodatkiem jogurtu naturalnego lub oleju roślinnego, gotowane warzywa, przeciery oraz soki z owoców i warzyw, a także niegazowane wody mineralne.

Dobrze jest ograniczyć spożycie gotowanej kapusty, suchych nasion roślin strączkowych, gruboziarnistego razowego pieczywa oraz tłustych produktów zwierzęcych, takich jak smalec, słonina, bekon i boczek. Zależnie od stanu zdrowia do smarowania należy używać masła lub margaryn miękkich.

Posiłki powinny mieć małą objętość; należy je spożywać regularnie, najlepiej 5–6 razy dziennie. Niezbędne jest przy tym wykonywanie ćwiczeń fizycznych, których intensywność powinna być dostosowana do stanu zdrowia i sprawności danej osoby. Może to być choćby spacer, możliwie szybkim krokiem.

CZYTAJ WIĘCEJ

  • Zapotrzebowanie na składniki pokarmowe – pamiętaj o białku!
  • Aktywność fizyczna
  • Zapotrzebowanie na witaminy
  • Zapotrzebowanie na składniki mineralne
  • Woda mineralna

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę umieścić swój komentarz
Proszę umieścić swoje imię