Renault Megane czwartej generacji na rynku jest od 2016 roku, ale ciągle zwraca uwagę swoją linią i charakterystycznymi lampami. Sprawdziliśmy jak sprawuje się na drogach Podkarpacia, gdzie testowaliśmy go przez 4 dni w różnych warunkach. 

Silnik i spalanie

Dzięki uprzejmości Auto Spektrum, w nasze ręce trafił Renault Megane Grandtour w wersji Limited, z silnikiem 1.3 TCe 115 KM, wyposażony w manualną sześciobiegową skrzynię biegów. Tutaj, pojawiło się pierwsze ale… magiczne 115 KM, czy to wystarczy na samochód takich gabarytów? Przyznamy, że początkowo dość sceptycznie podchodziliśmy do danych przedstawionych na kartce papieru, ale pierwsze kilometry rozwiały nasze wątpliwości. Samochód z tym silnikiem ma w zapasie 220 Nm już przy 1500 obr./min. i to czuć. Jeśli, ktoś nie jest typem rajdowca lub najszybszego handlowca w kraju, to w zupełności taka moc mu wystarczy do spokojnego przemieszczania się. Z wyprzedzaniem, również nie powinno być problemu, ponieważ “Meganka” naprawdę ładnie się zbiera i żwawo przyspiesza.

Kolejnym zaskoczeniem jakie nas spotkało było spalanie, które przedstawia się następująco (są to nasze dane, uzyskane podczas naszego testu):

Miasto: 6.0 – 6.4 L/100 km
Poza miastem (tu największe zaskoczenie): 4.4 – 4.8 L/100 km
Autostrada ( 130-140 km/h): 6.0-6.2 L/100 km

Pamiętajmy, że mamy do czynienia z silnikiem benzynowym.

Komfort

Na pochwałę zasługuje komfort podróżowania oraz układ kierowniczy, który jest bardzo dobry! Samochód w zakrętach trzyma się drogi jak przyklejony i bardzo ładnie wybiera wszelkie nierówności oraz dziury. Na autostradzie nawet przy większych prędkościach, nie odczuliśmy wężykowania czy innych niepokojących zachowań, które zmusiłby nas do zdjęcia nogi z pedału gazu.

Nie robiliśmy też testów znanych z YouTube, gdzie wszystko jest szarpane, aby usłyszeć minimalne trzeszczenia. A ponieważ nikt o zdrowych zmysłach, nie wchodzi do samochodu i nie szarpie za wszystko co popadnie w oczekiwaniu na jakiś trzask, wyszliśmy z założenia, że spasowanie elementów widać najlepiej w praktyce, na drodze i poza nią. Dlatego nie oszczędzaliśmy naszego pojazdu.  Sprawdziliśmy go zarówno w mieście jak i na drogach, gdzie asfalt się kończył, a zaczynał szuter. Auto sprawdziło się wzorowo. Zrobiliśmy dystans ok. 600 km i w tym czasie nie odnotowaliśmy żadnych niepokojących stuków, puknięć czy skrzypień plastików.

A jeśli już mowa o komforcie, to zarówno kierowca jak i pasażerowie nie powinni narzekać na jakość podróży. Spokojnie można zrobić znaczny dystans i wysiąść z samochodu bez zmęczenia, czy bólów krzyża. Osoby o wzroście 176-180 cm nie powinny narzekać nawet gdy przyjdzie im podróżować na tylnej kanapie. Miejsca jest po prostu tyle ile trzeba, nie za dużo i nie za mało, w sam raz jak na tą klasę samochodu. W testowanym modelu nie zapomniano również o nawiewach dla pasażerów siedzących z tyłu – niby drobnostka a cieszy i uprzyjemnia podróż.

Hałas wewnątrz? Silnika raczej nie słychać, może tylko podczas wyprzedzania, gdy trzeba wkręcić go na wyższe obroty, poza tym słychać tylko powietrze i szum opon – jest bardzo przyjemnie nawet przy prędkościach autostradowych.

W testowanym egzemplarzu, mieliśmy do dyspozycji opcjonalny pakiet Multimedia R-Link z ekranem dotykowym o przekątnej 7″, który zapewniał dostęp do mobilnych technologii takich jak nawigacja, która… działa! I to działa bezproblemowo i intuicyjnie. Mamy też możliwość podłączenia urządzeń Android oraz iOS. Podczas testów ani razu nie doszło do sytuacji, w której coś się zawiesiło. Wszystko działało tak, jakbyśmy tego chcieli. Ciekawą opcją jest też kilka profili wyświetlacza (zarówno tego przed kierowcą jak i centralnego), dzięki czemu możemy jeszcze bardziej spersonalizować samochód pod siebie – taki bajer, ale przyjemny. W trybie ECO komputer pokaże nam co i jak należy robić, aby być bardziej… eco :), ba pojawi się nawet ogólna ocena od 0 do 100 przedstawiająca wydajność eco-kierowcy. Im wyższa ocena, tym niższe zużycie paliwa.

Zestaw grający pomimo, iż nie była to wersja “Bose” (bo taka też występowała) gra bardzo ładnie i czysto.

Jeśli chodzi o rozmieszczenie wszystkich przycisków i wyświetlaczy na desce, to wszystko jest tam gdzie powinno być i co ważniejsze jest pod ręką.

Miasto, a może trasa?

W mieście Renault Megane okazuje się bardzo zwinnym i sprytnym autem, który nie boi się wąskich, brukowanych uliczek czy ciasnych miejsc postojowych. W korkach na przykład, z pomocą przychodzi system Start & Stop, który działa wyśmienicie jednocześnie dbając o niskie zużycie paliwa.

Natomiast w trasie, auto odwdzięcza się bardzo wygodnym i pewnym prowadzeniem oraz niskim zużyciem paliwa. Nam udało się zejść do poziomu 4.4 L/100km przy prędkościach 80-90 km/h, co uważamy za bardzo przyjemny wynik (Trasa Rzeszów – Nisko – Leżajsk – Łańcut). Wjeżdżając na autostradę, apetyt Megane wzrośnie o ok 1.5 L.

Bagażnik 

521 litrów pozwala nam zapakować cztery sporej wielkości walizki i jeszcze mamy miejsce, aby zasunąć roletę, więc jest bardzo dobrze. W dodatku podłoga oferuje nam możliwość regulacji wysokości o ok 4 cm (w górę od punktu wyjściowego).

 

Podsumowanie 

Okiem mężczyzny

Samochód przeznaczony do szerokiej grupy docelowej od małych rodzin po firmy. Niezwykle ładny (ciągle zwracający na siebie uwagę – co dało się zauważyć podczas testów) wygodny i dobrze spasowany, potrafiący odwdzięczyć się małym apetytem na paliwo. Jest kilka drobiazgów, które mógłbym poprawić lub wybrał je jako opcja za dopłatą ale są to raczej drobnostki. Przyzwyczajony do jazdy na światłach LED/Xenon obawiałem się jak, zwykłe halogenowe światła dadzą sobie radę w nocy. Okazało się jednak, że niepotrzebnie – reflektory bardzo ładnie oświetlają przestrzeń przed nami i na poboczu.

Niektórzy w sieci, zwracali uwagę na ograniczoną widoczność z tyłu poprzez wąską szybę – szczerze uważam, że to przesada jadąc przez Lisią Górę w Rzeszowie, byliśmy w pewnym momencie zmuszeni do cofania i jazdy na wstecznym, wąską dróżką przez ok 600 m. Udało się to bez problemu. Jeśli, komuś przejadły się niezwykle popularne w ostatnim czasie crossovery i chciałby pojeździć nieco niżej, to ten samochód jest dla niego! Ciężko mu cokolwiek zarzucić, jest po prostu wygodny, oszczędny i bardzo ładny.

Potrzebujesz wyjechać za miasto? Nic prostszego wsiadasz na wygodny fotel i zaraz jesteś w miejscu docelowym. W pierwszy dzień testów zrobiliśmy ok 300 km – z samochodu wysiadłem wypoczęty i zadowolony, cóż więcej chcieć. 

Jeśli lubisz gadżety i chcesz mieć wersję na “wypasie”, to warto dopłacić za pakiet Techno który zawiera w sobie: wyświetlacz przezierny Head-Up + światła przednie Full LED “Pure Vision” + system ostrzegania o nadmiernej prędkości, z funkcją rozpoznawania znaków drogowych (OSP / TSR) + system kontroli pasa ruchu (LDW). Warto też się zastanowić nad pakietem Multimedia 8,7”(system multimedialny R-LINK 2 8,7”), poczujemy się wtedy prawie jak w Tesli. Osobiście polecam i w tej klasie aut daję Megance ocenę 5 na 5. Dobre auto które sprawia wrażenie, że długo będzie cieszyć właściciela solidnością.

Okiem kobiety

Dla kobiety najważniejsze w samochodzie jest to, aby był ładny i ekonomiczny. I trzeba przyznać, że przy mojej jeździe na trasie, spalanie miałam na poziomie 4.4 L/100km. Wygoda jazdy doskonała, fotele obejmują, można je komfortowo dostosować do wzrostu, szkoda tylko, że są elektryczne.

Jeśli chodzi o wygląd zewnętrzny, to trzeba przyznać, że wygląda rasowo. Przemyślany design, ładny przód i zgrabny tył. Fotele bardzo wygodne, trzymają nawet przy ciasnych zakrętach, ma się wręcz wrażenie że środek ciężkości jest niżej na lędźwiach. Do tego jest cicho, zarówno podczas jazdy jak i na postoju. Na uwagę zasługuje fakt, że nie czuć żadnych drgań a jakiekolwiek nierówności na drodze wybiera doskonale. Jazda sprawia przyjemność, nie męczy.

Zwróciłam również uwagę na nawiewy, które nie atakują powietrzem, w samochodzie robi się przyjemnie chłodno, a ja nie odczułam dyskomfortu bólu zatok. Co jest dla mnie szalenie ważne i na to zwracam również dużą uwagę.

Zwróciłam też uwagę, że po stronie pasażera na pasach jest fałdka, która zapobiega obsuwaniu się zatrzasku, więc nie zsuwa się na podłogę. To bardzo wygodne rozwiązanie.

Jeśli chodzi o podróż z rodziną, to miejsca jest wystarczająco. Zmieściły się 4 walizki, z czego 3 duże i jedna mała.

Z minusów wskazałabym:
– panel sterowania, który w tej wersji jest bardzo ubogi, choć posiada wszystko co należy, mnie nie spodobała się ta zupełnie gładka powierzchnia na której widać każdy odcisk.
– brakuje mi elektrycznego sterowania fotelami, nie można idealnie dopasować ustawień do siebie, a tak właśnie lubię.
– nagłośnienie jest ok, dźwięk czysty jednak wolałabym większego Powera
– zagłówki, mogłyby mieć opcję zmiany kąta lub przesunięcia przód/tył, oprócz góra-dół- uchwyty na zakupy w bagażniku, mogłyby być niżej
– szkoda że nie ma podłokietnika z tyłu, ale to mały szczegół

Podsumowując, auto jest idealne, zarówno na podróże służbowe, jak i komfortowego podróżowania z rodziną.

Co nam się podoba: 

  • zaskakująco dobra jednostka napędowa
  • spalanie
  • skrzynia biegów
  • ilość miejsca oraz komfort (w tym zawieszenie oraz wyciszenie)
  • ustawny bagażnik
  • bardzo dobra nawigacja
  • system Start & Stop

Co nam się nie podobało:

  • mało ustawień fotela (przynajmniej w tej wersji)
  • uchwyty na zakupy w bagażniku są odrobinę za wysoko
  • brakowało nam lusterka wstecznego fotochromatycznego, które jest dostępne w wyższych pakietach wyposażenia.

Warto wiedzieć

Prezentowany model, jest aktualnie dostępny w akcji 365 dni testów Renault i można go wypożyczyć na 1 dzień (pokrywa się tylko koszt paliwa, kaucja 300 zł, limit 365 km). Jeśli, jesteś zainteresowany zakupem takiego modelu, to może to być bardzo ciekawa opcja, pozwalająca przetestować samochód i podjąć ostateczną decyzję. Zapisy są możliwe przez ten >link<

Dane katalogowe testowanego pojazdu

Silnik: 1333m3 (1.3) TCe 115 FAP
Norma emisji spalin: Euro 6
Skrzynia biegów: manualna 6 biegów
Maksymalna moc w kW CEE (KM DIN) przy (obr./min.): 85 (115) przy 4500
Maksymalny moment obrotowy Nm CEE (m.kg) przy (obr./min.): 220 przy 1500
System Stop & Start: tak
Prędkość maksymalna: 192km/h
0-100 km/h (s): 11,1
Wymiary opon: 205/55/R16 (obręcze aluminiowe)
Masa własna min – max (kg): 1287 – 1419
Zużycie paliwa w cyklu mieszanym (l/100km): 6.1 – 6.6
Pojemność zbiornika paliwa: 49,7
Pojemność bagażnika: 521l
Średnica zawracania: 11,4

Cena katalogowa: 82 550 zł

Galeria

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę umieścić swój komentarz
Proszę umieścić swoje imię